Werkgeluk op de werkvloer?

Hoe vergroot je het werkgeluk van je medewerkers?

Waar in het verleden de aandacht van HR voornamelijk ging naar werknemers die minder gelukkig waren, is er tegenwoordig steeds meer aandacht voor het bevorderen van het werkgeluk. Dat levert niet alleen een betere kwaliteit van leven op voor de werknemer. Voor de werkgever zijn er ook veel voordelen. Bij organisaties die investeren in werkgeluk is er namelijk bijvoorbeeld minder verzuim, werknemers functioneren beter én de klantbinding is hoger.

Hoe vergroot je als organisatie het werkgeluk van je medewerkers? Daar is Britt Breure, HR-manager bij AFAS én expert op het gebied van werkgeluk, voortdurend mee bezig. “Ik vind dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun werkgeluk, maar ik vind ook dat de werkgever daar een bepaalde verantwoordelijkheid in heeft. Ik wil laten zien hoe je daar als organisatie mee bezig kan zijn. Er zijn heel veel concrete dingen waar je meteen mee aan de slag kan, die bijdragen aan het vergroten van het werkgeluk.”

Handboek? Weg ermee!
Zo is een van de eerste dingen die Britt heeft gedaan als HR-manager, het handboek van AFAS de deur uitgooien. Een opmerkelijke keuze, want de organisatie wordt steeds groter. “We hebben inmiddels bijna 500 medewerkers. Waar veel organisaties meer regels instellen als ze groeien, hebben wij juist gekozen voor minder.” De organisatie neemt vertrouwen en vrijheid als uitgangspunt. En daar past een handboek niet bij. “Als ik zie hoe deze keuze bij onze cultuur past en hoe mensen met die vrijheid en verantwoordelijkheid omgaan, ben ik daar wel trots op. De enige regel die we nu nog hebben is: werk met gezond verstand in het belang van AFAS. We willen medewerkers verantwoordelijkheid geven en vragen wat ze van ons nodig hebben. In plaats van alles voorkauwen. Hoe meer vrijheid en vertrouwen je geeft, hoe meer je terug krijgt en hoe minder vaak dat vertrouwen wordt geschaad. En als medewerkers de vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen om dingen zelf te bepalen draagt dit bij aan hun werkgeluk.”

Word beter in je werk
Maar dat is niet het enige middel om het werkgeluk binnen een organisatie te vergroten. Ook het blijven ontwikkelen van de medewerkers draagt hieraan bij. Niet alleen om ze door te laten groeien binnen de organisatie, maar ook om de huidige functie beter uit te laten voeren. “Bij AFAS is de doorstroom van medewerkers binnen de organisatie naar andere functies hoog. Wij hebben niet veel lagen en ingewikkelde functietitels. We bieden wel veel mogelijkheid om je te ontwikkelen. Ik denk dat blijven ontwikkelen bijdraagt aan werkgeluk. Ik vind daarbij de inhoud van de rol die je hebt belangrijk, niet je functietitel.”
Aandacht, waardering en gezien worden

De sociale kant van HR mag ook zeker niet vergeten worden. Het besteden van aandacht aan medewerkers en ze gewaardeerd laten voelen. Dat is waar werkgeluk voor Britt over gaat. “Ik denk dat werkgeluk ook betekent dat je je ergens op je plek voelt, dat je gezien wordt en aandacht krijgt. Oprechte betrokkenheid voelen. Dat begint al op het moment dat iemand ergens binnenkomt – de onboarding – en eindigt pas als diegene is vertrokken, na de offboarding. Op alle momenten daartussen moet je aandacht besteden. Want dan voelen mensen zich gezien en gewaardeerd.”

Een kopje koffie met de baas
De manager heeft een belangrijke rol in het besteden van genoeg aandacht aan werknemers. Maar ook de ‘baas’ kan hier in rol in spelen. “Onze CEO Bas van der Veldt en ik hebben veel contact over medewerkers, ook als er iets met ze is. We besteden best wel wat tijd aan het sturen van een berichtje naar een medewerker, een afspraak voor koffie of even langsgaan bij een medewerker die langdurig verzuimt. Voor werknemers is dit belangrijk. Tijd voor ze maken en aandacht aan ze besteden. Juist in de waan van de dag zijn dat juist de dingen die er bij in schieten, terwijl het zo waardevol is.”
Het levert dus veel voordelen op om aandacht te besteden aan het werkgeluk van je medewerkers. En dat hoeft helemaal niet duur te zijn.